“tanea.gr”
Τι σχεδιάζουν για το ποδήλατο οι υποψήφιοι δήμαρχοι της Αθήνας
(Διαβάστε εδώ το θέμα της ιστοσελίδας)
Θα δούμε μέσα στην επόμενη τετραετία ποδηλατόδρομους στην Αθήνα και άλλα έργα που θα διευκολύνουν την μετακίνηση των πολιτών με πετάλι; H απάντηση δεν είναι εύκολη αυτή τη στιγμή.
Το σίγουρο είναι πάντως ότι για πρώτη φορά, τα σχέδια των υποψηφίων δημάρχων της Αθήνας για υποδομές ποδηλάτου στην πρωτεύουσα είναι τόσο πολλά και συγκεκριμένα. Στοιχείο ενθαρρυντικό και ελπιδοφόρο αν αναλογιστεί κανείς ότι στο παρελθόν το ποδήλατο απουσίαζε εντελώς από τα προγράμματα και τα σχέδια των υποψηφίων.
Ρωτήσαμε όλους τους υποψηφίους για τη δημαρχία της Αθήνας τι σκέφτονται να κάνουν για το ποδήλατο. Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις τους, έχουν αρκετές προτάσεις και ιδέες στα προγράμματά τους με στόχο να διευκολύνουν την μετακίνηση των Αθηναίων με το ποδήλατο μέσα στην πόλη.
Ενδεικτικό της αλλαγής στάσης των υποψηφίων είναι ότι προτείνουν την κατασκευή ποδηλατόδρομων σχεδόν…παντού! Σε κεντρικές λεωφόρους. Σε περιοχές αρχαιολογικού – τουριστικού ενδιαφέροντος. Σε γειτονιές.
Έχουν ιδέες για ακτινωτές διαδρομές για το ποδήλατο προς όλα τα δημοτικά διαμερίσματα και ζητούν να προωθηθεί η μελέτη του ΕΜΠ για τους ποδηλατόδρομους. Οι περισσότεροι μάλιστα συμφωνούν ότι ο ποδηλατόδρομος Γκάζι – Ακαδημία Πλάτωνος – η πρόταση του δημοτικού συμβούλου Γιώργου Αμυρά που δεν προχώρησε – μπορεί να υλοποιηθεί εύκολα.
Οι υποψήφιοι Δήμαρχοι προτείνουν και σχεδιάζουν και πολλά άλλα. Θέσεις στάθμευσης για ποδήλατα σ’ όλη την πόλη. Εγκατάσταση δικτύου κοινόχρηστων ποδηλάτων. Λένε επίσης ότι θα μεριμνήσουν για την εκπαίδευση των πολιτών στο θέμα της μετακίνησης με ποδήλατο. Ακόμη, αρκετοί κατηγορούν τον νυν Δήμαρχο Γιώργο Καμίνη πως δεν υλοποίησε όσα μπορούσε για το ποδήλατο.
Τι θα γίνει απ’ όλα αυτά; Θα δούμε. Διότι ωραία τα λόγια και οι εξαγγελίες αλλά πάντα το αποτέλεσμα μετράει. Πάντως έστω και λίγα απ’ αυτά αν υλοποιηθούν η Αθήνα θα γίνει σίγουρα πιο φιλική για το ποδήλατο. Πιο ελκυστική, με λιγότερους ρύπους.
Ενδιαφέρον όμως έχει και τι προτείνει ο κάθε υποψήφιος. Ο καθένας απαντά με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο. Τα συμπεράσματα δικά σας.
Σημειώνεται ότι σε όλους τους υποψηφίους υποβλήθηκαν δύο κοινές ερωτήσεις:
-Aν εκλεγείτε δήμαρχος τι προτίθεστε να κάνετε για να ενθαρρύνετε και να βοηθήσετε την μετακίνηση των πολιτών με ποδήλατο;
«Στο μυαλό το δικό μου, το ποδήλατο στην πόλη δεν μπορεί να είναι ξεκομμένο από το ποια Αθήνα θέλω, τι είδους ζωή στην πόλη ονειρεύομαι. Στο πλαίσιο αυτό το ποδήλατο για εμάς δεν αποτελεί ένα αποκομμένο, “ξεχωριστό” η εναλλακτικό project στο σχέδιο για την πόλη, αλλά ένα λειτουργικό και απόλυτα ενταγμένο στην ποιότητα ζωής του πολίτη, μέσο καθημερινής διευκόλυνσης της μετακίνησης, μέσα στην πόλη.
Το δίκυκλο με τη σέλα θα αποτελεί βασικό κίνητρο αλλά και εργαλείο στο μεγάλο μας σχέδιο της ανάδειξης Του Μεγάλου Περιπάτου ως το βασικό πνεύμονα ανάπτυξης και αλλαγής σελίδας, της πόλης μας. Η χρήση του κατά μήκος, εντός, στις παρυφές και όχι μόνο, αυτής της ζώνης ανάπτυξης, θα δημιουργήσει πραγματικές ευκαιρίες για τους πολίτες και θα αναδείξει καινούργιες υπεραξίες στην πόλη μας. Αυτές οι αλλαγές με τη σειρά τους θα ανατροφοδοτούν με νέα ώθηση τις ορθοπεταλιές των Αθηναίων και θα πολλαπλασιάσουν έτσι, τη δύναμη του μηνύματος των ποδηλατιστών.
Παράλληλα τρέχουμε ήδη το σχεδιασμό πρωτοβουλιών που σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνουν προγράμματα πληροφόρησης, σωστής εκπαίδευσης και διαφήμισης της χρήσης του μέσου, αλλά και ευαισθητοποίησης των κοινωνικών ανακλαστικών, προκειμένου να αλλάξει η νοοτροπία και η αντίληψη των πολιτών, να μη κινδυνεύουν οι ποδηλατιστές και να βελτιωθεί η γενική “εικόνα” του ποδηλάτου.
Επί της ουσίας όμως, θα προχωοήσουμε και σε μερικά πρακτικά μέτρα, που θα δώσουν άμεσα, κίνητρα για τη χρήση ποδηλάτου στις μετακινήσεις, ώστε να περιοριστεί η χρήση του ΙΧ στις επιβαρυμένες κυκλοφοριακά περιοχές της πόλης.
Συγκεκριμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, δράσεις για τη συνύπαρξη του ποδηλάτου με μέσα και πεζούς, ειδική σήμανση για ποδήλατο, ένταξη του σε ένα καθημερινό πλάνο πολυμεσικής μετακίνησης (μεταφορά του από τα λοιπά μέσα μεταφοράς), είναι στο άμεσο πλάνο μας.
Βελτιωτικές παρεμβάσεις η και επεμβάσεις, ακόμα σε αστικές υποδομές της πόλης, όπως πεζοδρομήσεις, διαπλατύνσεις, αναπλάσεις και κατασκευή ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων, σταθμών ενοικίασης, στάθμευσης και φύλαξης ποδηλάτων αλλά και διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητα του περιβάλλοντος ( μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κλπ.), συναποτελούν τα επόμενα βήματα της πρωτοβουλίας μας.
Συνεργασία με τον ΟΑΣΑ για περιοδική η τμηματική χρήση λεωφορειόδρομων από ποδήλατα, ενοικίαση ποδηλάτων σε σταθμούς μετρό, αφετηρίες, πλατείες και πάρκα, εφοδιασμένα με gps κατά το σύστημα “lock and leave” της Ν. Υόρκης, ώστε ο χρήστης αλλά κυρίως ο επισκέπτης και ο περιηγητής του Μεγάλου Περιπάτου αλλά και άλλων αξιοθέατων, να τα αφήνει οπουδήποτε και ειδική υπηρεσία του δήμου να τα μαζεύει για να χρησιμοποιηθούν ξανά την επομένη μέρα, είναι μερικές από τις προτάσεις ποδηλατικών ομάδων και κινημάτων, που έχουμε συμπεριλάβει στο σχέδιό μας και θα προχωρήσουμε στην ένταξή τους στην καθημερινή ροή της πόλης.
Μικρά “δωράκια” με μεγάλη όμως σημασία σήμερα, όπως η ανάπτυξη δράσεων συνεργασίας με φορείς και επιχειρήσεις ( π.χ. Κινηματογράφοι, Θέατρα, ΜΜΜ ) για την παροχή και ρεαλιστικών οικονομικών κινήτρων σε όσους χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως μέσο για τη μεταφορά τους, θα συμπληρώνουν το πακέτο της προώθησης της χρήσης του από τους Αθηναίους.
Νομίζω όμως ότι το σημαντικότερο “κίνητρο”, είναι ο τρόπος που προσεγγίζουμε πλέον την κοινωνία των ποδηλατιστών. όχι σαν μια λούμπεν κοινότητα στο περιθώριο των διαδρομών της πόλης, ούτε σαν γραφικούς λάτρεις vintage αναμνήσεων της παιδικής ηλικίας. Στη δικιά μου σκέψη το ποδήλατο μετατρέπεται πλέον από μέσο σε κίνητρο, για να βγώ έξω. Να κυκλοφορήσω στην πόλη ξανά. Να γνωρίσω πάλι απ’ την αρχή, την Αθήνα την Πόλη της Ζωής μας…
-Σε ποιες περιοχές της Αθήνας θεωρείτε ότι θα πρέπει να κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος;
Εμείς ως Δήμος, δυστυχώς δεν έχουμε αρμοδιότητες στους κεντρικούς άξονες. Εκεί έχουν να κάνουν η Περιφέρεια και τα υπουργεία. Εν τούτοις έχουμε προχωρήσει στην κατάρτιση αυτόνομου σχεδιασμού.
Κεντρική ιδέα είναι η δημιουργία μιας διαδρομής η οποία θα διέρχεται από τον πυρήνα του αστικού ιστού της πόλης σε έναν άξονα βορρά-νότου, που θα συνδέει το μεγάλο σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου, με το βορειοδυτικό κομμάτι του Προμπονά, μέσω των περιοχών:
Γκάζι – Κεραμεικός – Δημόσιο Σήμα μέσω της οδού Σαλαμίνος και Τίμαιου – Ακαδημία Πλάτωνος – Λόφος Κολωνού – ΟΣΕ – οδός Κωνσταντινουπόλεως – Νιρβάνα – Άγιος Ελευθέριος – όρια Δήμου Αθηναίων στις Τρεις Γέφυρες – Πάρκο Ποδονίφτη – Πάρκο Προμπονά.
Ο Νικήτας Κακλαμάνης προτείνει μία διαδρομή ποδηλάτου από το Γκάζι έως το πάρκο Προμπονά
Η συγκεκριμένη διαδρομή δημιουργεί έναν άξονα που συνδέει περιοχές μεγάλου ιστορικού, πολιτιστικού, αρχαιολογικού, αλλά και οικονομικού ενδιαφέροντος και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μετακίνησης τόσο των δημοτών, όσο και των επισκεπτών της πόλης.
Ακόμα θα συμβάλλει στην συνολική προσπάθεια αναβάθμισης μιας πολεοδομικά και περιβαλλοντικά επιβαρυμένης περιοχής, παράλληλα με την δράση και άλλων προγραμμάτων στην ευρύτερη περιοχή του ιστορικού κέντρου, όπως η πεζοδρόμηση και οι διαδρομές ποδηλατοκίνησης στην Πανεπιστημίου.
Πρόσφατα σχόλια