Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), Αλλαγή Σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και Λοιπές Διατάξεις
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
«Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), Αλλαγή Σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και Λοιπές Διατάξεις»
(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ)
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να ξεκινήσω με μια διευκρίνιση. Ενθυμήστε χθες, κύριε Υπουργέ, ότι σας είπα ότι θέλω μια μέρα στην αρμόδια επιτροπή να κάνετε ενημέρωση για τη διαχρονική πορεία των δαπανών υγείας από το 2000-2010.
Επειδή καλοπροαίρετα κάποιοι δημοσιογράφοι θεώρησαν ότι αυτό ενέχει αιχμή έναντι συγκεκριμένου συναδέλφου, θέλω σήμερα να αναφέρω, για όσους δεν το είχατε δει, ένα δημοσίευμα σε μεγάλη κυριακάτική εφημερίδα, όπου ούτε λίγο-ούτε πολύ έγκριτος δημοσιογράφος έλεγε ότι το ήμισυ του χρέους οφείλεται στις δαπάνες υγείας από το 2004 ως το 2009.
Γιατί, λοιπόν, εγώ ζητώ από το 2000; Διότι το 2004, όταν εγώ ανέλαβα Υπουργός, κληρονόμησα και 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ χρέη της προηγούμενης κυβέρνησης προς τα νοσοκομεία και τα οποία η επάρατος κυβέρνηση Καραμανλή τα πλήρωσε το φθινόπωρο του 2005, όχι με ομόλογα τα οποία εν συνεχεία κουρεύτηκαν και έχασαν τα λεφτά τους επιχειρηματίες καθ’ όλα έντιμοι, αλλά εις ρευστόν χρήμα, βεβαίως όσοι συμφώνησαν -και συμφώνησε το 95%- με τη μείωση που τους ζήτησα σε σχέση με τις τιμές που είχαν δώσει.
Έτσι, το 2006 τα ελληνικά νοσοκομεία είχαν μηδέν χρέος ή, για την ακρίβεια, 216 εκατομμύρια μόνο, που αφορούσαν δύο εταιρείες οι οποίες δεν συμφώνησαν να συμβιβαστούν με τη μείωση που τους ζήτησα και οι οποίες χτυπούν το κεφάλι τους τώρα, γιατί ακόμη δεν έχουν πληρωθεί.
Αυτός, λοιπόν, ήταν ένας από τους λόγους και όχι αυτά που βγήκαν προς τα έξω. Διότι εμείς εδώ μέσα το ξέρουμε. Όταν λέμε δαπάνες υγείας, αμέσως «το επάρατο Υπουργείο Υγείας». Παραδείγματος χάριν, μέχρι το 2011 που έγινε ο ΕΟΠΥΥ, όσον αφορά στη φαρμακευτική δαπάνη το Υπουργείο Υγείας είχε μόνο τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη κι ένα μόνο ταμείο, τον ΟΠΑΔ. Αυτό ήταν περίπου το 30% της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης. Όλα τα υπόλοιπα ανήκαν σε άλλο Υπουργείο. Δεν συμμετείχε καν το Υπουργείο Υγείας στη διαμόρφωση των τιμών. Ξέραμε όλοι ότι αυτό γινόταν στο Υπουργείο Εμπορίου και απλώς μετείχε το Υπουργείο Υγείας με έναν εκπρόσωπο από την Κεντρική Διοίκηση στην επταμελή ομάδα και με τον Πρόεδρο του ΕΟΦ, δηλαδή μειοψηφία. Αυτά, για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους.
Κύριε Υπουργέ, χαίρομαι που δεν δεχθήκατε την τροπολογία για τις μονάδες ημερήσιας νοσηλείας. Ξεκαθαρίζω τη θέση μου: Επί της αρχής είμαι υπέρ της δημιουργίας τους. Πρέπει στη χώρα μας να γίνουν. Όμως, πρέπει να έρθουν μέσα σε νομοσχέδιο, σωστά διατυπωμένες, με προδιαγραφές και με διαφάνεια. Επομένως, συμφωνώ μαζί σας που δεν την κάνατε αποδεκτή, έστω και για τυπικούς λόγους, αν και πιστεύω ότι και για την ουσία δεν την αποδεχθήκατε.
Έρχομαι τώρα σε δύο, τρία πράγματα που σας είπα και χθες. Εγώ θα επιμείνω για τη μεταβατική περίοδο. Ξέρω ότι δεν θα το δεχθείτε. Όμως, πρέπει σήμερα να μας απαντήσετε εάν για λόγους ισονομίας -όπως εχθές είπατε και σε πολλά με πείσατε- θα έχουν και οι ιατροί του ΕΟΠΥΥ τα δύο απογευματινά ιατρεία, όπως οι συνάδελφοί τους στο ΕΣΥ, με ακριβώς τις ίδιες προδιαγραφές, την ίδια τιμή κλπ.. Πρέπει να μας το πείτε. Δεν το είπατε.
Δεύτερον, σήμερα πρέπει να μας ξεκαθαρίσετε και να μπει μέσα στο νομοσχέδιο, η ουσιαστική διασύνδεση των συναδέλφων μου ιατρών του ΕΟΠΥΥ με τα νοσοκομεία. Δεν είναι δυνατόν ένας μαιευτήρας να μην μπορεί να κάνει φυσιολογικό τοκετό. Διότι έτσι όπως είναι το νομοσχέδιο, φυσιολογικό τοκετό δεν μπορεί να κάνει.
Τρίτον, αυτό που μου είπατε κατ’ ιδίαν σχετικά με τους οδοντιάτρους, με χαροποίησε. Μου είπατε ότι σκέφτεστε να κάνετε συμβάσεις με ΕΟΠΥΥ κατά πράξη των οδοντιάτρων Διότι στους οδοντιάτρους όπως ξέρετε δεν υπάρχει επίσκεψη, είναι πράξη. Βεβαίως, θα πρέπει από αύριο κιόλας να δώσετε εντολή στον Γενικό σας Γραμματέα, αλλά και στον κύριο δίπλα σας, να βγάλουν τις τιμές των πράξεων.
ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Υπουργός Υγείας): Σωστά.
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Διαφορετικά θα μείνει ο ελληνικός πληθυσμός χωρίς κρατική πρωτοβάθμια οδοντιατρική φροντίδα και περίθαλψη. Τα πέντε, έξι μεγάλα νοσοκομεία που έχουν οδοντιατρικά τμήματα, δεν καλύπτουν το θέμα. Το ξέρουμε όλοι μας αυτό. Πρέπει, επομένως, να γίνει.
Έρχομαι σε δύο τελευταία ζητήματα και κλείνω:
Ακούστε, σας κάνω μία τολμηρή πρόταση. Μου είπατε ότι τα χρέη του «Ερρίκος Ντυνάν» είναι 280 εκατομμύρια ευρώ. Εγώ νομίζω ότι με διαπραγμάτευση με μία κυρίως τράπεζα που έχει τα πολλά που τους οφείλει, αυτός ο αριθμός μπορεί να μειωθεί. Να το πάρει το κράτος και να κλείσετε ένα, δύο παλιά νοσοκομεία. Είναι επτακόσια κρεβάτια εκεί σε ένα εξαιρετικά σύγχρονο νοσοκομείο. Το πώς έφτασε εκεί είναι μία άλλη ιστορία. Δεν το συζητάμε σήμερα. Να κλείσετε δύο παλιά νοσοκομεία.
Μπορεί να αναπτυχθούν όλα τα τμήματα -άκουσα και από συναδέλφους να λένε να είναι κρατικό το «Ερρίκος Ντινάν»- και εκεί θα είναι πραγματικά ο «Καλλικράτης» στην υγεία και με υψηλό επίπεδο μάλιστα. Δεν σας λέω να μου απαντήσετε σήμερα, ψάξτε το όμως αυτό το πράγμα. Εγώ, δηλαδή, αυτό θα σκεπτόμουν κατά κύριο λόγο και όχι να το πάρει μια τράπεζα και να το διαχειριστεί σαν μια άλλη ιδιωτική κλινική. Μπορεί οικονομοτεχνικά οικονομία ή όφελος να μην βγαίνει, αλλά ελέγξτε το και αν δεν βγαίνει, μας το λέτε.
Θέλω να πω κάτι τελευταίο. Θεωρώ τραγικό λάθος ότι σε νομοσχέδιο επί εποχής του κ. Λοβέρδου έφυγε από το Υπουργείο Υγείας το κομμάτι της πρόνοιας. Φάνηκε τώρα στους σεισμούς της Κεφαλονιάς. Ενθυμούμαι ότι στον παρακαθήμενό μου Υφυπουργό Πρόνοιας του είχα δώσει άδεια ένα μήνα με τις μεγάλες πυρκαγιές και είχε φύγει από το Υπουργείο και είχε εγκατασταθεί στις πυρόπληκτες περιοχές για πάσης φύσεως φροντίδα.
Δεύτερον, κύριε Υπουργέ, προσέξτε το εξής: Είχαμε κάνει πλήρη καταγραφή της περιουσίας του Υπουργείου Υγείας. Το μεγάλο κομμάτι αυτής της περιουσίας ήταν του πρώην ΠΙΚΠΑ, που τυπικά ανήκε στο κομμάτι της πρόνοιας. Σας λέω ότι η τότε εκτίμηση του Υπουργείου Οικονομικών ανέβαζε αυτή την περιουσία σε 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, η αξιοποίηση της οποίας θα μπορούσε να αυτοχρηματοδοτήσει -όχι η εκποίηση, το τονίζω, η αξιοποίηση- πολλές δαπάνες του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας.
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Θα πάει στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταλήξει εκεί.
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Εγώ λέω την πρότασή μου. Λέω ότι ενώ έχει πάει εδώ και δυόμισι χρόνια στο Υπουργείο Εργασίας, ούτε πρόνοια έχει και δεν έχει αξιοποιηθεί ούτε ένα πετραδάκι απ’ αυτή την περιουσία. Αμφιβάλλω αν το γνωρίζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες στο Υπουργείο. Αυτό, λοιπόν, σας το συστήνω ενθέρμως και νομίζω ότι θα έχετε τη συνηγορία και όλων των πτερύγων της Βουλής, όχι μόνο για ιστορικούς λόγους –γιατί πάντοτε το Υγείας ήταν Υγείας και Πρόνοιας- αλλά και για σοβαρούς οικονομικούς λόγους πλέον.
Περιμένω, λοιπόν, τις απαντήσεις σας για αυτά τα τρία θέματα, τα οποία σας έθεσα.
Βεβαίως, είναι καλό ότι μπήκε μια διάταξη, έστω και με πολλές υπουργικές αποφάσεις, για τον ιατρικό ιαματικό τουρισμό, αλλά εγώ περίμενα ότι θα ερχόταν ένα σύγχρονο σχέδιο νόμου -επισπεύδον Υπουργείο είναι το Τουρισμού, όχι το Υγείας- διότι είναι να ντρέπεται κανείς που έφτασε η γειτονική Τουρκία να είναι εφάμιλλη της Ιταλίας, που έχει κάνει βιομηχανία το θέμα αυτό και εμείς ακόμη να μην έχουμε κανένα σχέδιο νόμου και να ερχόμαστε με μια τροπολογία που θα βγουν πολλές υπουργικές αποφάσεις. Παρά το τίποτα, καλό είναι, αλλά καλύτερο θα ήταν να ερχόταν ένα συγκροτημένο σύγχρονο σχέδιο νόμου για τον ιαματικό τουρισμό.
Πρόσφατα σχόλια