Συνεντεύξεις
Βουλή
Πολιτική
Αυτοδιοίκηση
Τα είπα & έγιναν
ΑΡΧΗ » Βουλή, Ομιλία-Ολομέλεια, Πολιτική

«Προσαρμογή στο εθνικό δίκαιο της Εκτελεστικής Οδηγίας 2012/25/ΕΕ … Ρυθμίσεις για την Ψυχική Υγεία και την Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή και λοιπές διατάξεις»

1 Ιουλίου 2014 – 21:22

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ

«Προσαρμογή στο εθνικό δίκαιο της Εκτελεστικής Οδηγίας 2012/25/ΕΕ της Επιτροπής της 9ης Οκτωβρίου 2012 για τη θέσπιση διαδικασιών ενημέρωσης σχετικά με την ανταλλαγή, μεταξύ των κρατών-μελών, ανθρώπινων οργάνων που προορίζονται για μεταμόσχευση – Ρυθμίσεις για την Ψυχική Υγεία και την Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή και λοιπές διατάξεις».

(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ο κ. Κακλαμάνης έχει το λόγο.

ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πολλές φορές νομοσχέδια όπως αυτό, τα οποία στην κοινοβουλευτική πρακτική τα λέμε νομοσχέδια-«σκούπα», τα αντιμετωπίζουμε απαξιωτικά σε σχέση με ένα άλλο νομοσχέδιο το οποίο έρχεται για ένα συγκεκριμένο λόγο, που έχει αρχή, μέση και τέλος. Πλην, όμως, πολλές φορές αυτού του είδους τα νομοσχέδια είναι πιο πρακτικά και πιο χρήσιμα, διότι μαζεύουν εκκρεμότητες ετών, τις οποίες έρχονται να επιλύσουν, που θα έπρεπε να έχουν επιλυθεί πριν πολλά χρόνια.

Υπό την έννοια, λοιπόν, αυτή και παρά τις ορισμένες παρατηρήσεις που θα σας κάνω σε ορισμένα άρθρα, εγώ το νομοσχέδιο αυτό επί της αρχής θα το ψηφίσω.

Θα επικεντρωθώ σε δύο, τρία σημεία αυτού του νομοσχεδίου. Το ένα σημείο έχει να κάνει με την ψυχιατρική μεταρρύθμιση. Στις διατάξεις, λοιπόν, αυτού του νομοσχεδίου υπάρχουν μία σειρά από άρθρα τα οποία αφορούν την ψυχική υγεία και τα οποία έρχονται να επιλύσουν ζητούμενα τα οποία εκκρεμούν εδώ και πολλά χρόνια. Ένα πρώτο κρίσιμο ζητούμενο ήταν πάντοτε η συμμετοχή των εκπροσώπων των ασθενών και των οικογενειών τους στις Τομεακές Επιτροπές Ψυχικής Υγείας. Το νομοσχέδιο αυτό το ρυθμίζει.

Ένα δεύτερο ζητούμενο που εκκρεμεί εδώ και οκτώ χρόνια είναι η ολοκλήρωση του κλεισίματος των πέντε ψυχιατρείων που έχουν κλείσει στη χώρα. Στην ουσία έχουν κλείσει τρία, αυτά δηλαδή που έκλεισαν επί των ημερών μου, το Νοσοκομείο Χανίων, της Κέρκυρας και της Πέτρας Ολύμπου. Για παράδειγμα, της Τρίπολης που φέρεται στα χαρτιά κλεισμένο, πληροφορήθηκα σήμερα ότι έχει γύρω στους εκατόν είκοσι ασθενείς, όσους έχει περίπου και το Δαφνί. Όμως, αυτό δεν έχει σημασία. Στα χαρτιά είναι να μπουν πέντε.

Το 2011, με σχετικό νόμο του Ανδρέα Λοβέρδου καταργήθηκαν και οι Οργανισμοί τους, χωρίς όμως να προβλέπεται το τι θα γίνει με τις κοινοτικές δομές, τους ξενώνες, τα οικοτροφεία και τα διαμερίσματα, τα οποία είχαν δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της μεταρρύθμισης. Διότι αυτό συνιστά μεταρρύθμιση. Δεν συνιστά μεταρρύθμιση το να κλείσω ένα ψυχιατρείο και να πετάξω τους ασθενείς στο δρόμο, αλλά το να τους πάω σ’ αυτές τις δομές.

Αυτός ο νόμος, λοιπόν, για το κλείσιμο των ψυχιατρείων έρχεται οκτώ χρόνια μετά –και καλά κάνετε και τον φέρνετε- να βάλει σε μία σειρά αυτό το θέμα, ώστε να λειτουργούν οργανωμένα και δομημένα και με όλες τις δομές οργανικά στα Κέντρα Ψυχικής Υγείας, τα οποία αποτελούν αποκεντρωμένες δομές των νοσοκομείων.

Σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, είναι λάθος αυτό που υποστήριξαν κάποιοι ότι έπρεπε να πάνε όλοι στα νοσοκομεία. Ξέρετε τι θα συνέβαινε τότε; Αυτές οι δομές δεν θα είχαν προσωπικό, διότι θα απορροφούσαν οι κλινικές των νοσοκομείων αυτό το προσωπικό λόγω ελλείψεων. Θα πήγαιναν, για παράδειγμα, στην Ψυχιατρική Κλινική των Χανίων που δημιουργήθηκε όταν έκλεισε το Ψυχιατρείο και οι υπόλοιποι θα πήγαιναν στη Χειρουργική, στην Παθολογική, κλπ και οι δομές αυτές δεν θα είχαν προσωπικό, γιατί και αυτές οι δομές χρειάζονται διοικητικό προσωπικό, νοσηλευτικό προσωπικό και βοηθητικό προσωπικό. Άρα, πολύ ορθώς έγινε έτσι. Διαφορετικά, θα τους άρπαζαν τα νοσοκομεία.

Κύριε Υπουργέ, θα αναφερθώ τώρα σε ένα θέμα και θα παρακαλούσα να το προσέξετε. Όταν έκλεισε το Ψυχιατρείο Χανίων, με δημόσια πρόσκληση, με δική μου πρωτοβουλία, έγινε παγκρήτια δημόσια διαβούλευση για το τι θα γίνει με το Ψυχιατρείο Χανίων και τα οικόπεδά του. Υπεβλήθησαν έντεκα προτάσεις από όλους τους φορείς της Κρήτης. Πιθανώς ο κ. Ξανθός να το θυμάται. Επελέγη μία που εκρίθη και η καλύτερη, δηλαδή να γίνει το ΤΕΙ των Χανίων στα κτήρια του Ψυχιατρείου, στον περιβάλλοντα χώρο και μάλιστα και στο οικόπεδο που συνόρευε. Δυστυχώς, τοπικές αντιπαλότητες μεταξύ Χανιωτών και Ηρακλειωτών τίναξαν στον αέρα αυτό το σχέδιο.

Έρχεται τώρα το ΤΑΙΠΕΔ και λέει «παίρνω τα οικόπεδα του Ψυχιατρείου Χανίων, παίρνω τα οικόπεδα της Πέτρας Ολύμπου, παίρνω τα οικόπεδα του Ψυχιατρείου Κερκύρας».

Ξέρετε για τι οικόπεδα μιλάμε, κύριε Υπουργέ; Μιλάμε για οικόπεδα «φιλέτα». Το Ψυχιατρείο Χανίων έχει μπροστά του ολόκληρη τη Σούδα. Ποιος τους είπε ότι μπορούν να τα πάρουν; Κατ’ αρχήν, τα περισσότερα εξ αυτών είναι κληροδοτήματα. Άρα, δεν μπορούν να τα πάρουν και πολύ περισσότερο δεν μπορούν να τα πουλήσουν. Είναι άλλο να τα αξιοποιώ και άλλο να τα εκποιώ. Υπάρχει διαφορά. Επομένως, σας παρακαλώ πολύ να το προσέξετε αυτό.

Επίσης, θα ήθελα σήμερα να ενημερώσω εσάς, αλλά και πολλούς από τους νεώτερους συναδέλφους, αν με ρωτήσετε τι είναι το καλύτερο που ενδεχομένως έχω να πω για τα δύο χρόνια μου στο Υπουργείο Υγείας, ότι καταγράψαμε όλη την ακίνητη περιουσία του Υπουργείου Υγείας στο Κτηματολόγιο και το Υπουργείο Οικονομικών την αξιολόγησε. Τότε την είχε κοστολογήσει περίπου στα 2,5 με 3 δισεκατομμύρια ευρώ και είχε γίνει και μία μελέτη, σύμφωνα με την οποία όλες οι προνοιακές δομές, καθώς και η ψυχική υγεία, από την αξιοποίηση αυτής της τεράστιας ακίνητης περιουσίας θα μπορούσαν να λειτουργούν άψογα, χωρίς το κράτος να δίνει ούτε ένα ευρώ.

Έρχεται ο κ. Λοβέρδος, χωρίζει το Υπουργείο Υγείας στα δύο και παίρνει την Πρόνοια και την πάει στο Εργασίας. Δεν σκέφτηκε, όμως, ότι αυτή η ακίνητη περιουσία ήταν στην ουσία κληροδοτήματα του πρώην ΠΙΚΠΑ, το οποίο, όταν καταργήθηκε, είχε ενσωματωθεί στο κομμάτι της πρόνοιας.

Φεύγοντας, όμως, το κομμάτι της πρόνοιας, δεν έφυγαν μόνο οι διευθύντριες και το προσωπικό, κύριε Υπουργέ,  αλλά έφυγε και η περιουσία και πήγε στο Υπουργείο Εργασίας. Και δεν έχει κινηθεί τίποτα. Μάλιστα, ο κ. Κεγκέρογλου μου είπε ότι το κομμάτι της περιουσίας το έχει πάρει η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και μένει ακίνητη. Αν θέλετε την άποψή μου, θα πρέπει να πάρετε ξανά πίσω στο Υπουργείο το κομμάτι της πρόνοιας. Δεν έχει καμμία δουλεία να είναι στο Υπουργείο Εργασίας. Υπάρχει έτοιμη η μελέτη για το πώς αξιοποιείται αυτή η περιουσία. Υπάρχει έτοιμο νομοσχέδιο με το οποίο φτιαχνόταν εταιρεία ΑΕ real estate με μία μετοχή που ανήκε στο Υπουργείο Υγείας –επαναλαμβάνω- για αξιοποίηση και όχι εκποίηση της περιουσίας και θα έλυνε το τεράστιο οικονομικό πρόβλημα του Υπουργείου Υγείας.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Β΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ)

Το δεύτερο που θέλω να πω –και δεν θέλω να κάνω μεγάλη κατάχρηση στο χρόνο που μου έδωσε ο κύριος Πρόεδρος- είναι ότι εγώ στηρίζω το άρθρο 25 και δεν δέχομαι τις αιτιάσεις της κυρίας Χαραλαμπίδου. Όμως, αυτό με μία προϋπόθεση που έγκειται στο ότι εκεί θα βάλετε ποσόστωση υποχρεωτικής εκλογής των ΠΕ Νοσηλευτών. Για παράδειγμα, αν το διοικητικό συμβούλιο αποτελείται από δεκαπέντε άτομα, όπως υπάρχει ποσόστωση γυναικών στα ψηφοδέλτια, θα πρέπει να εκπροσωπούνται στο διοικητικό συμβούλιο και οι ΠΕ, ίσως και με ποσοστό 20%. Για παράδειγμα, από τους δεκαπέντε, οι τέσσερις υποχρεωτικά θα πρέπει να είναι και ΠΕ. Διότι είναι γνωστό ότι οι ΤΕ νοσηλευτές είναι πολύ περισσότεροι από τους ΠΕ και δεν εκπροσωπούνται σε ένα όργανο στο οποίο ανήκουν. Μάλιστα, αν δεν πληρώσουν την εισφορά τους, με αυτό το πράγμα τους πάτε φοροεισπρακτικά μέσω της εφορίας να τους πάρετε την εισφορά. Διαφορετικά, θα φάνε πρόστιμο μέσω του ΚΕΔΕ. Επομένως, η γνώμη μου είναι να μείνει το ενιαίο ψηφοδέλτιο –εγώ το στηρίζω- αλλά να υπάρχει ποσοστιαία εκπροσώπηση και των ΠΕ μέσα εκεί.

Κλείνω και θα πω αύριο για το άρθρο που αφορά τα απογευματινά ιατρεία. Εγώ δεν είμαι ιδεολογικά αντίθετος. Όμως, θέλει πολύ μεγάλη προσοχή. Και η γνώμη μου είναι ότι καλό είναι να το αποσύρετε και να το φέρετε σε ένα επόμενο νομοσχέδιο, στο οποίο καλό είναι να διασκεδαστούν ουσιαστικά οι εύλογες αντιρρήσεις, πέρα από τις ιδεολογικές τοποθετήσεις των συναδέλφων. Δεν θα πρέπει να έρθει έτσι, με μία υπουργική απόφαση. Μάλιστα, στην ουσία εμείς εδώ δεν μπορούμε να ψηφίσουμε κάτι, αφού δεν θα ξέρουμε τι θα λέει η υπουργική απόφαση.

Έρχομαι μόνο να σας πω ότι στηρίζω και τις αλλαγές για το νόμο του 2005 που αφορά την τεχνική γονιμοποίηση. Ο νόμος αυτός ψηφίστηκε, κύριε Υπουργέ και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από το ελληνικό Κοινοβούλιο ομόφωνα. Μόνο το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας δεν το ψήφισε επί της αρχής, επειδή δίναμε δικαίωμα και στον ιδιωτικό τομέα να κάνει αυτή τη δουλειά. Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας ήθελε αυτή τη δουλειά να την κάνει μόνο ο δημόσιος τομέας. Εθεωρήθη δε με επίσημο έγγραφο της Κομισιόν ως η πιο προοδευτική νομοθεσία της εποχής εκείνης στην τεχνική αναπαραγωγή. Χρειαζόταν ρυθμίσεις.

(Στο σημείο αυτό χτυπάει επανειλημμένα το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Όμως, θα σας πω κάτι που με λύπησε. Ακόμα και η Εθνική Αρχή γι’ αυτό το πράγμα ήταν μέσα σε άρθρο και δεν έλεγε ότι θα είναι δέκα άτομα. Έλεγε τι θα είναι το κάθε άτομο, τι θα έχει σπουδάσει και τι θα ξέρει. Όταν, λοιπόν, λέγαμε «καθηγητή της Νομικής», λέγαμε τι γνώσεις θα πρέπει να έχει. Η προηγούμενη παραιτήθηκε –στην ουσία εξαναγκάστηκε σε παραίτηση- και αναπληρωτής Πρόεδρος έχει μπει ο ομότιμος καθηγητής της Νομικής με εξειδίκευση στο εμπορικό δίκαιο. Με συγχωρείτε πολύ, αλλά τι δουλειά έχει ο καθηγητής της Νομικής με εξειδίκευση στο εμπορικό δίκαιο να είναι αναπληρωτής Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής; Και ως Πρόεδρος της Αρχής μπήκε ένας πολύ καλός μαιευτήρας –ομότιμος και αυτός, αλλά δεν θέλω να πω άλλα- ο οποίος, όμως, επίσης δεν έχει καμμία σχέση με το αντικείμενο. Δεν έχει καμμία σχέση! Πρόκειται για εμβρυολογία και όχι αυτό που ζητάει ο νόμος. Και ως βιολόγος –που εμείς τώρα φέραμε άνθρωπο από το Χάρβαρντ- έχει μπει μια εξαίρετη υπάλληλος του Υπουργείου Υγείας, η οποία όμως δεν ασκεί την ειδικότητα και κάνει ελέγχους στο Υπουργείο Υγείας. Δεν είναι επί των ημερών σας. Και απορώ πώς η Βουλή δέχθηκε αυτή την εισήγηση, γιατί λόγω της σπουδαιότητας της Επιτροπής, χρειάζεται έγκριση από το Κοινοβούλιο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Κύριε Κακλαμάνη, σας παρακαλώ να ολοκληρώσετε.

ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Νομίζω ότι πρέπει να ξαναδείτε αυτή την Επιτροπή εξ αρχής.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα που αφορούν τις ολοήμερες λειτουργίες κλπ, θα τα πούμε αύριο.

Σας ευχαριστώ.

 

Πείτε την γνώμη σας!

Πρεπει να είστε συνδεδεμένος για να δημοσιεύσετε σχόλιο.