Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ
ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΒΟΥΛΗΣ
Συζήτηση ερώτησης προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.).
(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ και κύριε Κούζηλε.
Οι επόμενες επτά επίκαιρες ερωτήσεις, κύριοι συνάδελφοι, απευθύνονται στον Υπουργό κ. Γεώργιο Σταθάκη. Παρακαλούμε όλους για τήρηση του χρόνου. Θα προτάξουμε με την κατανόηση των συναδέλφων, όχι λόγω αντιπροεδρικής αλληλεγγύης, την επίκαιρη ερώτηση του κ. Κακλαμάνη, επειδή προέδρευσε τρεις ώρες προ εμού.
Με την ανοχή σας και την κατανόησή σας παρακαλώ πολύ να προταχθεί η ερώτηση του αγαπητού Προέδρου και φίλου κ. Κακλαμάνη.
Συνεπώς, θα συζητηθεί η με αριθμό 1328/100/31-3-2015 ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων του Δ΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή Α΄ Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας κ. Νικήτα Κακλαμάνη προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.).
Θα απαντήσει ο Υπουργός κ. Γεώργιος Σταθάκης.
Κύριε Κακλαμάνη, έχετε το λόγο.
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ (Δ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Παρότι, κύριε Υπουργέ, έχουν περάσει δύο μήνες από όταν κατέθεσα τη γραπτή ερώτηση, ενδεχομένως να είναι και καλή η συγκυρία, αφού από ό,τι διαβάζουμε και μαθαίνουμε είναι στα βασικά προαπαιτούμενα, αλλά και σε αυτά που έχετε δεχθεί ως Κυβέρνηση και νομίζω ότι είναι και μέσα στις σαράντα επτά σελίδες, το γενικότερο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, μεταξύ των οποίων περίοπτη θέση έχουν τα λιμάνια και πιο συγκεκριμένα ο Πειραιάς.
Ενθυμούμαι στις 9 Φεβρουαρίου ο μόλις αποχωρήσας και παλιός συνάδελφος και φίλος κ. Δρίτσας στις προγραμματικές δηλώσεις είχε πει επί λέξει: «Εξαγγείλαμε τη δέσμευσή μας για το σταμάτημα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης και την κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών της χώρας».
Στην ομιλία του ο κ. Πρωθυπουργός κινήθηκε στις προγραμματικές δηλώσεις περίπου στο ίδιο μήκος κύματος με τον κ. Δρίτσα, με μικρή απόκλιση, αλλά το ίδιο πάνω κάτω είπε.
Περάσαμε μετά στο ταξίδι του Αντιπροέδρου της Κυβερνήσεως στην Κίνα και τη δήλωσή του στις 28 Μαρτίου: «Η ελληνική Κυβέρνηση θα προχωρήσει στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου που διαθέτει στον ΟΛΠ εντός των επόμενων εβδομάδων».
Και μετά έρχεται η δική σας απάντηση -από τα Πρακτικά το έχω πάρει- μέσα στη Βουλή: «Επιμένουμε -και αυτή είναι η πρόθεση- να διενεργείται η συνολική διαχείριση του Λιμανιού υπό τη σκέπη του Δημοσίου, ούτως ώστε να διασφαλίζεται πλήρως το δημόσιο συμφέρον.».
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Αντιπροέδρου)
Για να μην πολυλογώ και αναφέρομαι σε δημοσιεύματα του Τύπου, θα ήθελα σήμερα να μου απαντήσετε με την παρρησία που σας διακρίνει και το πολιτικό θάρρος -θα έλεγα- στα εξής τρία ερωτήματα:
Τελικώς, θα ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και με ποια διαδικασία;
Δεύτερον, δεσμευθήκατε ως Κυβέρνηση –γιατί δεν θυμάμαι αν είχατε πάει και εσείς στην Κίνα- για πώληση του πλειοψηφικού πακέτου στην COSCO;
Τρίτον, ποια είναι τα συμπεράσματα της συνάντησης του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και του Υπουργού Εξωτερικών με τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή Διεθνών Σχέσεων, τον κ. Shan Li, της CHINA DENELOPMENT BANK, δηλαδή στην ουσία της Τράπεζας της Κίνας που κατ’ εντολή της Κυβέρνησής της πληρώνει ό,τι είναι να αγοράσουν απανταχού στον κόσμο;
Θα ήθελα, λοιπόν, καταρχήν, στην πρωτολογία μία ξεκάθαρη απάντηση σε αυτά τα τρία ερωτήματα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ελάτε, κύριε Υπουργέ, να απαντήσετε με παρρησία και με θάρρος για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, όπως ρώτησε ο κ. Κακλαμάνης.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Κύριε Κακλαμάνη, όπως γνωρίζετε, έχει ξανασυζητηθεί στην Αίθουσα το θέμα αυτό.
Το Λιμάνι του Πειραιά, προφανώς, αποτελεί το στρατηγικό λιμάνι της χώρας. Η κεντρική θέση μας, η οποία παραμένει, είναι να υπάρξει ένα ενιαίο σύστημα διαχείρισης όλων των λιμανιών της χώρας, ένα ρυθμιστικό πλαίσιο δηλαδή που θα ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά δεδομένα και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει τους κανόνες και τον τρόπο λειτουργίας των λιμανιών.
Σήμερα η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ βρίσκεται στο επίκεντρο μιας διπλής διαπραγμάτευσης. Από τη μια μεριά, αφορά τη διαπραγμάτευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Εμπλέκεται εκεί ακριβώς, επειδή έχει εγγραφεί ως δημοσιονομικό έσοδο στην τρέχουσα περίοδο, όπως και τα περιφερειακά αεροδρόμια. Άρα, το ένα επίπεδο διαπραγμάτευσης αφορά το δημοσιονομικό σκέλος του τρέχοντος έτους, ενώ υπάρχουν και οι δύο βασικές ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις, στις οποίες η Κυβέρνηση διαπραγματεύεται στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μια συμφωνίας με τους εταίρους.
Από την άλλη πλευρά, στις άμεσες προθέσεις μας –και αυτό είναι κάτι που έχει γίνει φανερό- υπάρχει η επαναδιαπραγμάτευση της ίδιας της σύμβασης παραχώρησης, ώστε να καταστεί περισσότερο επωφελής για τη χώρα μας και να ανταποκρίνεται καλύτερα στο δημόσιο συμφέρον. Αυτό στη συγκεκριμένη περίπτωση υποδηλώνει ότι η δεύτερη φάση –η προκήρυξη προχώρησε τμηματικά, όπως γνωρίζετε και δεν αφορά το 67%, αλλά το 51%- θα γίνει υπό όρους πενταετίας και δημιουργίας ισχυρών επενδύσεων. Τότε μόνο θα προχωρήσει το δεύτερο στάδιο. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν τρεις ενδιαφερόμενοι σ’ αυτή τη φάση.
Προς πάσα κατεύθυνση, λοιπόν, η Κυβέρνηση εργάζεται προς την ιδέα τού να αλλάξουν σημαντικοί όροι οι οποίοι να διασφαλίζουν καλύτερα το δημόσιο συμφέρον εντός του διαγωνισμού, χωρίς δηλαδή να ακυρωθούν οι διαγωνισμοί. Και αυτό είτε πρόκειται για εξαίρεση μέρους του Λιμανιού –αν για παράδειγμα, πρόκειται για την ακτοπλοΐα ή για κάτι άλλο- είτε για αλλαγή όρων σε πολλά θέματα που αφορούν σύνθετες πλευρές του Λιμανιού, όπως τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και άλλες πλευρές του.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Κύριε Κακλαμάνη, έχετε το λόγο.
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ (Δ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, παρ’ ότι τα ερωτήματα ήταν άλλα, τα αφήνω. Και ξέρετε γιατί; Διότι απόψε άκουσα επιτέλους ξεκάθαρη απάντηση ότι έχετε πάρει απόφαση να δώσετε το 51% και στα προσεχή πέντε χρόνια και το υπόλοιπο 16%. Άρα, το 67% το έχει τώρα το ελληνικό δημόσιο.
Σπεύδω να σας πω –και ξέρω ότι είμαι μειοψηφία μέσα στο κόμμα μου- ότι εγώ είμαι υπέρ των αποκρατικοποιήσεων σ’ αυτά τα πράγματα και όχι των ιδιωτικοποιήσεων. Αυτό σημαίνει ότι δέχομαι ως πολίτης και ως πολιτικός το 49% και το μάνατζμεντ να δοθεί στον ιδιώτη και το 51% στο κράτος. Επαναλαμβάνω πως ξέρω ότι ίσως να είμαι και μονάδα μέσα στη Νέα Δημοκρατία που λέει αυτά τα πράγματα. Κλείνω την παρένθεση για να πω και τη δική μου άποψη. Δεν θα σας ψέξω, λοιπόν, γι’ αυτό. Μπορεί «να σας την είπα», αλλά ξέρω ότι το κόμμα μου συμπίπτει με αυτό το οποίο είπατε. Το 51% αμέσως και το υπόλοιπο 16% τα προσεχή πέντε χρόνια.
Βεβαίως η επίσημη δήλωση του ΤΑΙΠΕΔ, την οποία έχω μπροστά μου, δεν λέει ότι κάνετε ουσιαστική διαπραγμάτευση για αλλαγή ουσιαστικών όρων. Αντίθετα, λέει επί λέξει τα εξής: «Το ΤΑΙΠΕΔ διευκρινίζει ότι δεν διαπραγματεύεται με κανέναν την αλλαγή όρων του διαγωνισμού. Το ΤΑΙΠΕΔ τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των επενδυτών….» -γιατί ήρθαν και σας έκαναν παράπονα οι Δανοί- «…και ενημερώνει ότι επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποιήσεις των όρων».
Απόψε, λοιπόν, εγώ θέλω να σας θέσω δύο επιπλέον ερωτήματα. Αυτό το 16%, πώς θα το πάρει η όποια εταιρεία πάρει το Λιμάνι; Ηλίου φαεινότερο ότι θα είναι η COSCO. Δεν θα εκτίθετο ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης να πάει στην Κίνα με πολυμελή αντιπροσωπεία. Αυτό, λοιπόν, θα γίνει μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, που το ελληνικό κράτος δεν θα μπορεί να παρακολουθήσει και έτσι θα πάρει το υπόλοιπο 16%; Εάν πράγματι συζητάτε τροποποίηση, βάλτε λοιπόν εδώ μέσα να είναι υποχρεωμένοι αυτοί να πληρώσουν και το μερίδιο της ελληνικής πολιτείας, του ελληνικού κράτους, ώστε τουλάχιστον να μείνουν στο 51%. Πάλι μπορούν να διοικήσουν με το 51% και όχι με το 67%.
Και το δεύτερο, επειδή αυτοί οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών μας εγκαλούν συνέχεια και εμάς πριν και εσάς τώρα -«Δεν προχωράτε τις ιδιωτικοποιήσεις. Δεν προχωράτε τις ιδιωτικοποιήσεις»- ποιος είναι ο ρόλος της Κομισιόν, κύριε Υπουργέ, στην ιστορία των ιδιωτικοποιήσεων γενικότερα; Γιατί είναι ηλίου φαεινότερο ότι τον αγωγό τον σαμποτάρησε -και επί Κυβέρνησης Καραμανλή και επί Κυβέρνησης Σαμαρά και τώρα- η Κομισιόν, βάζοντας θέμα ότι πρέπει να είναι μέσα στην κοινοπραξία και ευρωπαϊκή εταιρεία.
Το ίδιο σας έχουν πει και για τον ΟΛΠ; Οι Δανέζοι που ήλθαν, ήλθαν από μόνοι τους ή ήλθαν σταλμένοι; Διότι από τη μια μας εγκαλούν ως χώρα –και εγώ εδώ πέρα παίρνω τώρα το μέρος της Κυβέρνησης- ότι δεν προχωρούμε γρήγορα τις ιδιωτικοποιήσεις, όπως αυτοί τις εννοούν, και από την άλλη έχω την υποψία –εσείς θα μου πείτε αν είναι σωστή ή όχι- ότι βάζουν οι ίδιοι προσκόμματα εις το όνομα –υποτίθεται- των ευρωπαϊκών οικονομικών συμφερόντων.
Θα ήθελα, λοιπόν, να μου απαντήσετε σε αυτά τα δύο έτσι ξεκάθαρα, όπως μου απαντήσατε και στο πρώτο, ότι ήδη το 51% το κλείσαμε και πάμε για το 67%.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Δεν αρκεστήκατε στον κεντρικό πυρήνα της ερώτησης. Ικανοποιηθήκατε από την απάντηση και τώρα το πάτε σε άλλα.
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ (Δ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Εγώ προσωπικά, κύριε Μητρόπουλε, όχι. Το ξέρετε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Τι θα πει τώρα ο κ. Λαπαβίτσας και ο κ. Σεβαστάκης, για να μην πω και εγώ;
Ορίστε τώρα, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Νομίζω ότι είναι πολύ σαφής η διάκριση, την οποία έκανα και στην πρωτομιλία μου, ανάμεσα στο τι κάνει το ΤΑΙΠΕΔ -το ΤΑΙΠΕΔ προχωράει αυτά τα οποία έχει στα χέρια του- και το τι κάνει η Κυβέρνηση. Η Κυβέρνηση, η οποία δεν θα έχει αυτήν την πολιτική για τον ΟΛΠ. Αυτό είναι σαφές. Ο μόνος λόγος για τον οποίο υπάρχει αυτή η εξέλιξη αφορά –επαναλαμβάνω- το γεγονός ότι αυτά ήταν από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις, είχαν προαποφασιστεί, είχαν εγγραφεί στον τρέχοντα Προϋπολογισμό και υπό τους σημερινούς όρους το μόνο που κάνει η Κυβέρνηση είναι να προσπαθεί να βελτιώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής της διαδικασίας.
Οι επαφές γίνονται με όλες τις πλευρές. Όντως συναντήθηκα και με τη δανέζικη εταιρεία, η οποία ενδιαφέρεται και γενικά έχω συναντηθεί νομίζω με όλες τις υποψήφιες εταιρείες και προσπαθούμε να δούμε υπό ποίους όρους και ποιες προϋποθέσεις ο διαγωνισμός μπορεί να πάρει -με τη συναίνεση αυτών που συμμετέχουν σε αυτή- μια τροπή, η οποία να είναι πιο φιλική σε αυτό που επιδιώκουμε εμείς ως Κυβέρνηση. Επί της αρχής θα συμφωνούσαμε σε ένα πολύ διαφορετικό μοντέλο.
Τώρα, για το ρόλο της Κομισιόν. Η Κομισιόν προφανώς και στο παρελθόν είχε διατυπώσει διάφορες σκέψεις. Το βασικό στοιχείο, με το οποίο παρενέβη η Κομισιόν, αφορά το ρόλο και την ιδιαιτερότητα της δεσπόζουσας θέσης στις ευρωπαϊκές αγορές των λιμανιών. Αυτό δημιουργεί κάποια προβλήματα, θα έλεγα, και στις δύο εταιρείες: και στη δανέζικη εταιρεία η οποία έχει ένα μεγάλο αριθμό ιδιωτικών λιμανιών στην Ευρώπη και εν δυνάμει και στην COSCO, εφόσον αποκτήσει μία πιο ισχυρή θέση, που μπορεί να χαρακτηριστεί μονοπωλιακή. Αλλά αυτή είναι μία συζήτηση στην οποία τουλάχιστον μέχρι στιγμής η Κομισιόν είχε διατυπώσει επιφυλάξεις, τις οποίες έχει προς στιγμήν αποσύρει, απ’ όσο γνωρίζω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αλέξιος Μητρόπουλος): Ακούσαμε αποκαλυπτικά πράγματα, κύριε Υπουργέ.
Πρόσφατα σχόλια